niedziela, 7 października 2018

Dzień Seniora w Stowarzyszeniu Taoistycznego Tai Chi

     Bardzo lubię takie okazje w naszym Stowarzyszeniu. Zawsze członkowie, przygotowują jakieś pyszności do jedzenia, ciekawe historie opowiadają , prezentują ciekawe informacje. Zawsze tworzy się serdeczna atmosfera, można powiedzieć rodzinna. :-)


 Pierożki z warzywami lepimy sami


Tym razem uznałam za bardzo potrzebne, bo nietypowe, informacje o naszym odżywianiu.
Jak wiadomo dla starszych osób nieodzowny jest ruch i zdrowe odżywianie.
Pomijam różne dolegliwości, tu jest potrzebna konkretna porada, zwłaszcza, że teraz okazuje się, że cierpimy na różne alergie, nietolerancje lub wręcz choroby.
Na początek trzeba zadbać o podstawy, aby mieć dobre samopoczucie, energię do życia, sprawność fizyczną

Pani dietetyk poprowadziła prezentacje i min. była mowa o osteoporozie
Ponieważ mam słabe zdjęcie to przepisałam co ważniejsze pod spodem.
Może też, ten temat, wyda Wam się interesujący.





Niedobór hormonów - estrogenów zmniejsza przyswajanie wapnia o około 10%
Lekarze radzą : dużo mleka i nabiału.
Inną opinię mają autorzy książki T.C Campbell i T.M. Campbell II "Nowoczesne zasoby odżywiania", raport z 1992 roku z 34 badań z 16 krajów.:

im większe spożycie białka zwierzęcego w stosunku do roślinnego, tym więcej złamań kości biodrowej  (wyznacznik osteoporozy). Białko zwierzęce zakwasza organizm.

Potrzeba więcej roślinnego źródła białka. (wodorosty, brokuły, sezam, amarantus, figi suszone, także bardzo dobre źródło białka: sardynki)

Niedobory witaminy D - źródła : ryby morskie, mięso, produkty mlecze. Głównie synteza skórna - więcej na powietrzu.

Witamina K2 decyduje czy wapń jest kierowany do zębów, do kości.

Dużo produktów zwierzęcych przy niedoborze K2 grozi osadzaniem wapnia w tętnicach czyli miażdżyca. Tu źródłem jest masło, żółtko jaja.

Niezbędny jest również magnez (kasza, orzechy), mangan (otręby pszenne, ziarna żyta, orzechy)

dr. Ada Kostrz-Kostecka

więcej informacji i przepisy kulinarne są na blogu tej pani http//zdrowezycie.edu.pl/

Sezam to ja już od dawna uwielbiam i zajadam się nim i sosem tahini. :-)

Pamiętam, ze mój fizjoterapeuta od początku naszego spotykania się zachęcał mnie do zmiany jedzenia. Mówił: jak pani przestanie pić tyle mleka to przestanie tak boleć.
No i rzeczywiście już tak bardzo to boli tylko od pogody.
Ale na pewno mniej boli, bo zajmuje się mną doskonały fizjoterapeuta i ćwiczę tai chi.

Najważniejsze jest zdrowie psychiczne. Od niego zależy czy się chce.
Jak się już zachce to o wszystko się zadba z wielką radością, Wynajdzie się wiadomości dla nas potrzebne.

A właśnie, zupełnie przypadkowo spytałam w sklepie tybetańskim o książkę mojego ulubionego Nauczyciela bon. Pani mówi, ze sporadycznie coś się zdarza i że właśnie jakaś pani dała jedną do odsprzedania za 10 zł.
Zobaczyłam i mało nie ryknęłam ze szczęścia.

Zaczyna się od uświadomienia sobie jak  ważna jest równowaga pięciu żywiołów i szacunek dla natury.....

:-)

I dziś była taka piękna pogoda. Popatrzyłam na niebo, na kwiatuszki, na drzewa, rodzinę, kota sąsiadów i szczęście napełniło moje serce.








Biały, widział to kto? Ja pierwszy raz !


Słoneczko już zachodzi, ale jeszcze zdążyłam zobaczyć ostatnie promyki, między drzewami.


Spokojnego snu, wesołego poniedziałku, udanego tygodnia życzę, czyli równowagi pięciu żywiołów:  ognia, wody, ziemi, wiatru, przestrzeni, w nas i wokół nas :-)


6 komentarzy:

  1. Fantastycznie spędzasz czas i jesteś taka bardzo twórcza życiowo :) Dziękuję Ci bardzo za informacje na temat diety, bardzo mi się przyda. A róże cudne i przyroda, którą sfotografowałaś :)
    Moc uścisków :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Trawy są teraz piękne. A żywienie wiadomo, powinno być rozsądne, ale niestety, najlepsze rzeczy są niezdrowe!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie ma innego wyjścia, trzeba polubić zdrowe rzeczy :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kwiatki cudne, kot uroczy, ale te białe pióropusze pobiły wszystko na głowę. Są nieziemskie. Oj pierożki to bym zjadła, z czymkolwiek. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To kiedy wpadniesz na pierożki? Kochana teściowa zrobi jakie tylko chcesz :-)

      Usuń