wtorek, 15 stycznia 2019

"Historia świata w skróconej wersji"

     Trudno powstrzymać  myśli po tak strasznych wydarzeniach. Nie sposób nie przeżywać zabójstwa prezydenta Gdańska. Nie sposób nie przeżywać rezygnacji Jerzego Owsiaka z funkcji prezesa Fundacji WOśP .
Wczoraj miałam napisać posta, ale posłuchałam głosu "stop nienawiści".

     Akurat w sobotę byłam w "Scenie współczesnej" na ciekawym przedstawieniu "Historia świata w skróconej wersji", wyjątkowo pasującym do nastrosjów.
 
Pierwszy raz jechałam do tego teatru. Nowo powstała scena zainteresowała swoją niekonwencjonalnym pokazaniem poglądów na historię.



Nie wiedziałam gdzie jest ten teatr, ale wiedziałam gdzie jest ulica Belwederska przy Spacerowej więc pomyślałam, że popytam ludzi w okolicy, na pewno wskażą drogę. Przecież teatr to nie igła. Dojeżdżając autobusem, zapytałam pani siedzącej obok mnie. Pani sprawdziła na smartfonie, wskazała drogę, trzeba się cofnąć i iść tam i tam. Pani z tyłu się dołączyła i potwierdziła, że to gdzieś tam. Ok, podziękowałam serdecznie, ucieszyłam się, że to takie proste, wysiadłam z autobusu no i poszłam sobie.
Zobaczyłam jak pięknie oświetlony jest Hotel Hilton, jak uroczo rozświetlona jest ulica Belwederska. Niestety nie widać żadnego szyldu teatru. Nagle mnie olśniło i przypomniał mi się numer ulicy Belwederskiej do którego zmierzałam. Okazało się, że idę w przeciwnym kierunku, bo numery się zwiększają i w ogóle jestem po drugiej stronie.
No to zawróciłam, hehe. Okazało się, że numer, którego szukałam wypada na budynku przy którym był przystanek na którym wysiadłam !
No na prawdę nie wiem co pokazywał ten smartfon, hehe

Stoję sobie pod znanym mi z dawnych czasów budynkiem, gapię się i gapię i wreszcie wypatrzyłam szyld teatru. On naprawdę tam jest, tylko z tyłu.

A ten znany budynek to słynny Uniwersus


 Profesor Konrad Kucza-Kuczyński opisuje budynek jako mało zręczne korzystanie z nurtu japońskiego brutalizmu lat 60. XX wieku czy też pozorny strukturalizm w duchu architektury radzieckiej lat 70. XX 

hehe. Więcej ciekawych informacji znajdziecie np. na stronie http://warszawa.wikia.com/wiki/Uniwersus

lub na https://warszawa.fotopolska.eu/72496,foto.html gdzie wyczytacie min, że powstał na zburzonej renesansowej wilii, w której mieściło się schronisko dla paralityków


o, to tu ;-))



Bardzo kameralne miejsce, pewnie dlatego łatwiej robi wrażenie na publiczności :-)

Oczywiście zrobiłam kilka zdjęć.
Tylko kilka, bo się bałam, że mnie wyrzucą, albo wlepią karę, nieraz to jest wręcz zabronione,


Tańczą Maria Skłodowska - Curie i Albert Einstein :-)


Trzech panów gra całe przedstawienie bez przerwy, przebierają się w kostiumu, które wiszą na wieszakach.

 
Wciągnęli do zabawy publiczność z pierwszych rzędów.




Najbardziej mnie poruszył obraz śpiewających radośnie, wspólnie, dwóch największych morderców naszych czasów Hitlera i Stalina

A śpiewali oni min. :wszyscy nas kochali
                                 może się trochę bali
                                ale nikt nie powiedział, że robimy źle

I kiedy usłyszałam w telewizji, że powodem dymisji Owsiaka jest system faszystowski, który niszczy wszystko co nie pasuje dominującej partii.
Dostawał masę gróźb, obelg i żaden sąd, policja się tym nie zajmowały.
 A już Pawłowicz pokazała co z niej za człowiek, co to za partia, która gromadzi takich, oskarżając Pana Owsiaka, że to przez niego się stało.
Osobę, która poruszyła serca ludzi, dzięki której ludzie zjednoczyli się  by ratować życie innym, niejednokrotnie już nam, albo naszym bliskim, bo taki jest ogrom tej pomocy.

I rzeczywiście odsuniętych zostało dużo osób, wykwalifikowanych, doświadczonych bo kojarzyły się z poprzednią władzą. Upadły też firmy, bo nie podpisano z nimi kontraktów na współpracę.
Czy to się nie kojarzy z Hitlerjugend ?
Nawet na blogach czytałam, że dzieci się teraz nie uczy myślenia, taki jest plan edukacji.

 Stop nienawiści!

Ale to nie znaczy, że mamy nie wiedzieć co się tak naprawdę dzieje.
I nie powiedzieć,w odpowiednim czasie, ze ktoś robi źle.



2 komentarze:

  1. Widzę, że przedstawienie było mocne i wartościowe. Szkoda, że nie mogłam go obejrzeć...
    Po wydarzeniach z 13 stycznia chyba wszyscy jesteśmy rozgoryczeni i czegoś nam brakuje. Mnie brakuje bardzo Jana Pawła II. To był człowiek ponad wszelkimi podziałami. Jednoczył narody i uczył jak żyć. Dawał wskazówki. Czułam jakby był moim ojcem...
    To co teraz się dzieje nie wróży niczego dobrego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trudno mi Marzenko napisać cokolwiek, jestem zbyt wstrząśnięta. 20 stycznia o 20.oo odbędzie się w całej Polsce specjalne światełko do nieba w poparciu dla Jurka Owsiaka. Jeśli możesz, wyjdź chociaż na balkon i zapal znicz, świeczkę , lampion, czy latarkę, cokolwiek.

    OdpowiedzUsuń