poniedziałek, 14 grudnia 2020

Mennica i dziki zachód Woli

           Często będąc na spacerze mijam wieżowce Mennicy. Zachwycając się świątecznym wystrojem przypomniało mi się, że jeszcze niedawno widziałam stał tu niepozorny budynek, w którym wybijane były złotówki od 1952 roku.Poszukałam informacji o tym miejscu i okazało się, że jest niezwykle interesująca. Mnie nikt nie opowiadał o ogrodach Jana Kristiana Ulriha, gdzie stanęła Mennica. 

Znika Mennica

Teraz żałuję, że dopiero od kilku lat robię zdjęcia. Na moich oczach znikają stare kamienice tzw. ostańce i budują się wieżowce i nowoczesne budynki.

Tak wyglądała rozbiórka Fabryki Norblina i budowa nowego kompleksu Mennicy.

Na drugim planie rozciąga się Osiedle Za żelazną Bramą




Teatru Scena Prezentacje niezmiernie mi brakuje. Teraz utworzyło się wiele nowych scen, ale nie natrafiłam jeszcze na podobny styl. Dzięki temu, że miejsce nie było drogie mogli sobie pozwolić na wystawianie sztuk o niskim budżecie, niekomercyjnych i dzięki temu wyjątkowych. Szkoda, że już go nie ma.








Tak było w 2017 roku.

A dziś:





Pomyślałam sobie, że dla mnie ma to miejsce wartość sentymentalną i dlatego widzę w nim piękno. Dla wielu osób pewnie budynek jak budynek :-) 
Mimo wszystko moje zainteresowanie tym rejonem Woli poszło dalej i chciałabym uwiecznić je na blogu. Może ktoś jednak będzie szukał historii z nim związanych.

Mieszkałam tu tyle lat, ale nigdy nie pomyślałam co to za miejsce, co za historia.

Może to dlatego, że dopiero, kiedy człowiek jest wolny od trosk, widzi wyjątkowe światło :-)


Akcja książki"Król" Twardocha dzieję się na dziki zachodzie Woli. I ja te miejsca znam, mijam nie raz na spacerze te kamienice. Często pokazuję ruiny kamienic z getta, i na pewno pokarzę nowe zdjęcia, a na razie możecie przeczytać o nich na stronie; 
Ach, przypomniała mi się ta książka, a właściwie jedno powiedzenie "uderz w stół, a nożyce się odezwą"

Dziki zachód Woli odstraszał również w "Złym" Tyrmanda. 

No i jak tu się nie zainteresować taką okolicą :-) 

Na początek zaproszę do obejrzenia zdjęć starej Woli.

Kamienice przy żelaznej

A ja pokażę zdjęcia niektórych miejsc i sami osądzicie, czy mogły się tu dziać, rzeczy niebezpieczne, jak na dzikim zachodzie :-)



1 komentarz: