niedziela, 12 września 2021

Muzeum Powstania Warszawskiego

     Tak jak obiecałam pokażę jeszcze kilka zdjęć z Muzeum Powstania Warszawskiego. Obawiałam się zwiedzania tego miejsca, ale koleżanka mnie namówiła i chwała jej za to. To miejsce zrobiło na ogromne wrażenie. Zaciśnięte gardło miałam cały czas oglądając zdjęcia powstańców wychodzących z kanałów, słuchając wywiadów z lotnikami min. z Anglii, z Kanady, zdjęciach grobów na ulicach.

Utkwiła mi w pamięci wypowiedź lotnika, który miał jedną instrukcję, lecieć w tą wielką chmurę ognia. 

Tak naprawdę lecieli na śmierć.









Będąc na spacerze na Bulwarach Wiślanych przypomniał mi się cytat z powieści Tyrmanda 'Zły" "Warszawiacy oddechem powołali ją do życia" 



W sobotę przed rocznicą Powstania Warszawskiego odbył się koncert w Muzeum Powstania Warszawskiego. Zaproszenia nie były dostępne, zresztą przechodząc w południe słyszałam muzykę rockową i pomyślałam, że to nie psuje, wydawało mi się nie na miejscu. Wracając wieczorem usłyszałyśmy, że koncert jeszcze trwa i koleżanka prosiła, żebyśmy podeszły i że taka muzyka może się całkiem dobrze komponować, trzeba posłuchać. Podeszłyśmy bliżej i zza płotu słuchałyśmy








      Muzyka przeplanata była wspomnieniami powstańców gotowych bronić Warszawę przed okupantem.

Rzeczywiście piosenki w rytmie rocka nastroiły i mnie do walki :-)

A na koniec zaśpiewała Magda Umer i padły słowa prowadzącego; Tylko miłość nas wyzwoli. Trzeba próbować się porozumieć.

.............

Wtedy nie można było porozumieć się.


     A tydzień później słyszę, że narodowcy szydzą, obrażają powstańców. Taka sama faszystowska formacja odradza się na naszych oczach. Gnębią i niszczą wszelkie mniejszości.

W Muzeum Powstania Warszawskiego najbardziej zszokował mnie widok dużego czerwonego neonu sierpa i młota i zdjęcia witanego kwiatami przez dzieci rozbawionego Stalina.

Wow, szok, dlaczego w takim miejscu zdjęcie Stalina? Przecież czekali pod Warszawą jak powstańcy zostaną wymordowani.

Co sobie pomyślą dzieci, młodzież, turyści z zagranicy?

Czuję, że nasze wnuki będą się uczyć innej historii. Znajomi mówią, że kiedyś nie było tego.

Beatyfikowany dziś Kardynał Stefan Wyszyński uczył


Czynnie współczuj w cierpieniu

Szanuj, każdego człowieka........ 

To jest mądrość, której uczy też Dalajlama i papież Franciszek.

Jeśli rząd podobno bardzo wierzący robi coś zupełnie innego, to o czym to świadczy? O obronę wiary, czy manipulację, aby załatwić sobie elektorat?


4 komentarze:

  1. W Muzeum Powstania Warszawskiego byłam dwa razy

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo bym chciała zobaczyć muzeum. Choć dla mnie te interaktywne cuda są bardzo męczące, wolę muzea klasyczne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kardynał Wyszyński patronował mojemu Gimnazjum, to wielki Człowiek i Polak. Muzeum zrobiło na mnie niesamowite wrażenie. Pięknie wyglądasz Marzenko, bardzo młodo.

    OdpowiedzUsuń